Konkurs na Facebooku – jak zrobić to dobrze?
Szacowany czas na przeczytanie tego posta to ok. 8 minut
Otwierając nową firmę lub wchodzą dopiero co do świata social mediów często rozpoczynamy pozyskiwanie nowych odbiorców poprzez zbudowanie zaangażowania
w postaci przyciągającego uwagę konkursu. Część osób bazuje na widzianych już konkursach na swoim prywatnym wall’u, które były publikowane przez konkurencyjne firmy lub ktoś ze znajomych brał udział i oznaczył nas jako potencjalnie zainteresowane osoby. Często w takich konkursach znajdziemy sformułowania jak poniżej:
I tutaj nasuwa się pierwsze pytanie – czy konkurs zorganizowany w wyżej wymieniony sposób jest na pewno legalny?
Odpowiedź brzmi – NIE.
W następstwie powyższych informacji nasuwa się drugie pytanie – czy warto kopiować metodykę i merytorykę konkursów publikowanych na innych profilach?
Tutaj również odpowiedź brzmi – NIE, ponieważ działając w powyższy sposób nieświadomie narażamy się, nie tylko na niepowodzenie konkursu, ale również na wysokie kary np. w postaci blokady konta w portalu lub co gorsza – kary finansowe.
Konkurs na Facebooku, a regulamin od firmy Meta
Zanim zaczniemy organizować konkurs, musimy być świadomi tego, na co wyraziliśmy zgodę podczas zakładania profilu w portalu. W regulaminie Facebooka, w zakładce odnośnie stron, grup i wydarzeń znajdziemy pkt. 7 (stan na dzień pisania artykułu tj. 21.03.2023 r.), który brzmi następująco:
Jak widać, już sam regulamin portalu wyraźnie wskazuje, jakie sformułowania są zabronione podczas promocji (czyt. np. konkursów), ponadto firma Meta jasno wymaga od organizatora informacji takich jak:
Czy muszę posiadać regulamin konkursu?
TAK, jak już powyżej wspomniałem, regulamin jest wręcz wskazany.
Dodatkowo w regulaminie powinieneś określić informacje zgodne z RODO czyli kto i w jaki sposób jakiego typu dane będzie przetwarzał.
Dodatkowo regulamin konkursu powinien zawierać:
a) informacje na temat prawa autorskiego (przekazaniem praw autorskich do utworu, który w ramach konkursu może być stworzony),
b) informacje na temat zmian regulaminu (np. poprzez zmianę nagród),
c) informacje na temat reklamacji i sposobu ich wnoszenia,
d) informacje związane z możliwością odwołania konkursu oraz przesłanek.
Ważne jest, aby w regulaminie zwrócić uwagę na klauzule niedozwolone (wykaz klauzul znajduje się m.in. w UOKiK).
Wybieramy zwycięzcę czy może losujemy za pomocą automatów?
Wybór sposobu wyłonienia zwycięzcy jest bardzo ważnym kryterium podczas tworzenia konkursów w różnych mediach społecznościowych. Dlaczego?
Wartość nagrody, a podatek. Kto płaci?
W regulaminie naszego konkursu, powinniśmy zdefiniować punkt odnoszący się do wartości nagród oraz informację na temat formalności podatkowych – czyli kto właściwy płaci podatek należny od nagrody.
Możemy w regulaminie określić czy podatek płacisz Ty jako organizator konkursu czy zwycięzca, bez względu, który wariant jako organizator wybierzesz, ważne jest, aby taki zapis znalazł się w regulaminie.
Spełniam formalności, co dalej?
Przygotowałeś jako organizator wszystkie formalności, zastanawiasz się teraz co dalej. Dobrą praktyką jest określenie grupy docelowej do której będzie kierowany nie tylko Twój konkurs, ale cały fan page (tak fan page, nie fun page). Warto określić czy działania będą kierowane do dzieci, młodzieży, czy ludzi w średnim wieku, a może do seniorów? Dla każdej grupy forma promocji będzie zazwyczaj inna.
Jeżeli mamy więcej niż jedną nagrodę, warto rozważyć różne zadania o zróżnicowanym poziomie trudności – np. dla mniejszych nagród łatwiejsze zadanie, dla droższych – bardziej kreatywne (zaawansowane) zadanie.
Musimy też pamiętać, że konkurs nie rozpromuje się sam – nie możemy przecież używać zakazanych technik, ale możemy skorzystać z płatnych kampanii promocyjnych.
Brzmi skomplikowanie?
Jeżeli nie wiesz jak doprecyzować taki konkurs – skorzystaj z pomocy Pozytywnych Relacji – pomożemy przygotować odpowiedni konkurs dla Twojej firmy (profilu na Facebooku).